mandag den 25. november 2013

Traditionel med strejf af det utraditionelle

I lørdags stod min søster og jeg for en lille julefrokost, og nu, hvor det pyntede bord var i den utraditionelle ende af julepyntningen, måtte maden også have samme strejf.

Vi lagde ud med en sildemad, som sådan en bør være - selvfølgelig serveret med en lille snaps til!


Som "mellemmad" blev vi lidt i det våde element, nemlig i form af en lakseroulade. Det var søster, der stod for at lave den. 
Det er såmænd bare laksestykker smurt med en blanding af creme fraice blandet med en pakke pikantost. Det rulles, og kommes i fryseren et par timer, så den kan skæres i skiver. 
Den blev serveret med lidt bladgrønt til.


For at frokosten ikke bar for meget præg af den tunge julefrokostmenu, valgte vi til de varme retter at blande den traditionelle medister og frikadeller med noget fra den mere vegetariske afdeling.

Medisteren, som er Remas økologiske julemedister, blev stegt. Indtil videre har jeg ikke fundet en, der slår denne udgave :-) Den blev selvfølgelig serveret sammen med en god sennep.

Dertil lavede vi frikadeller. Farsen blev blandet med bl.a. timian og revne gulerødder.

Da min svoger ikke må spise kød og andre proteinholdige madvarer, havde jeg tidligere lavet en rødbedepostej, og da den sidste år var en succes, kom den på julefrokostbordet. Opskriften er meget nem at gå til - være dog obs på, at man i opskriften har glemt at skrive, hvornår fløden skal tilsættes.

Sidste grønne indslag var rosenkål med ingefær og mandler. De var virkelig en succes og smagte rigtigt godt! Man kan ret hurtigt glemme alt om grimme oplevelser med de små kål, for på denne måde smager de virkelig godt. Opskriften stammer fra "Suveræne Super Succeser".



Det hele blev afsluttet med et lille ostebord med kiks, vindruer og peberfrugt, små marcipanbrød, Tofifee og hjemmelavede salte mandler.

Det er helt bestemt en menu med elementer, som tåler en gentagelse! 
Jeg synes ofte, at julefrokoster består af meget tungt mad, og hvor det mere grønne og lette mangler, og det synes jeg, at vi fik tilført på en måde, hvor det også supplerede det traditionelle godt .

17 kommentarer:

  1. Sildemadder, røget laks og frikadeller - årh, jeg bliver helt sulten! Send lige et tallerken smagsprøver min vej.

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk, hvis man virkelig kunne sende en tallerken af sted via cyperspace.. det kunne være fedt!

      Slet
  2. mums, man blir godt nok lækkersulten ;)

    SvarSlet
  3. Det er da godt jeg har spidst, for eller var jeg blevet sulten ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe, det er lidt som at købe madvarer på tom mave :-)

      Slet
  4. Hvor lækkert - kan godt forstå den menu tåler gentagelser:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal i hvert fald bruge rødbedepostejen igen igen. Den bliver bare god!

      Slet
  5. Jeg napser lige den opskrift på leverpostej. Jeg har en ven som heller ikke må få proteinholdige madvarer. Det er altid rart at have en masse af den slags i samlingen til ham

    SvarSlet
    Svar
    1. Ej, hvor spøjst, at du også kender en, der ikke må få mad med for mange proteiner i.
      Har han også Føllings syge ( phenylketonuri (PKU))?

      Slet
  6. Sikke mange gode ideer du lægger ud med! Jeg kan godt lide jule-kødretter, men det grønne skal også være på plads. Og jeg elsker opskrifter, som måske ligner alt det man kender, men alligevel noget anderledes, og med krydderier... Og jeres julefrokostmenu virker ikke besværligt - tror det skal prøves ;) Tak for inspiration!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan roligt afprøve det Elena....det smagte super godt. Især var jeg ret
      begejstret for rosenkålene. De kan normalt være bitre....men ikke på denne måde.
      Nøj, de var lækre. Og rødebedepostejen var bare guf.

      Slet
    2. Den er heller ikke besværlig, Elena :-)
      Rødbedepostejen smager bedst, hvis den er lavet dagen før.Ellers er der ikke så meget forberedelse i det. En dellefars, der skal røres, deller, der skal steges, og så skal rosenkålene lige rengøres. Alt dette kan gøres dagen forinden.
      Dog skal lakserouladen laves på dagen. Det er dog ikke det store arbejde - og slet ikke, hvis man har lavet dressingen dagen før.

      Slet
  7. Maden var bare så lækker! Selv om jeg har prøvet rosenkålene før, havde jeg da helt glemt, hvor godt de smager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kendte heller ikke opskriften, før du præsenterede mig for den. Jeg har sidst brugt rosenkål i en af opskrifterne fra "River Cottage"-bogen.

      Slet
  8. Det var en skøn julefrokostmenu :-)
    Jeg elsker rosenkål, uanset hvordan de bliver serveret, men de her var altså virkelig lækre :P

    Rødbedepostejen var også bare god og sammen med medisteren var den en himmerigsmundfuld - iiihhhhhh jeg kunne da egentlig godt spise en omgang nu igen - MUMS :P

    SvarSlet
    Svar
    1. Skønt, at du også kunne lide maden. Jeg anede ikke, at du ikke er til fisk... ;-)

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.