lørdag den 28. maj 2016

DIY: Julerose-firkant til "The Meadow"

Du finder de Meadow-firkanter, som jeg har tilføjet mit tæppe, via følgende links:


Julerose
Geranium
Primula
Stedmoderblomst
Firkløver

____________________________________________________________________________


I denne uge blev clue 9 i "The  Meadow" afsløret, og nu skal firkanterne hækles sammen.
Da jeg jo ønsker et større tæppe og ikke kun de ca. 95 x 125 cm, skal der flere firkanter til.
I første omgang er planen nu at hækle 20 firkanter mere og så se, hvordan herligheden former sig.

Det betød, at jeg havde tre valg i denne uge:
- at hækle flere af de samme otte, som tæppet lige nu er lavet af
- at hækle nogle firkanter uden blomster
- at finde andre firkanter med blomster

Jeg har valgt det sidste, hvilket betyder, at jeg er nødt til at være lidt kreativ, for man kan ikke lige finde firkanter, der er lavet med samme "square-bund" som "The Meadow".
Når jeg ønsker at hækle 20 lapper mere, skal der derfor hækles fire forskellige squares, hvis jeg følger princippet med at hækle 5 af hver.

Derfor har jeg i denne uge nørdet med at hækle blomster, som kan bruges til at hækle firkanter på.
Jeg har kigget en del i bogen "Bezaubernde Blütenpracht" (på dansk: "100 blomster i hækling & strik") af Lesley Stanfield, og jeg valgte ret hurtigt at afprøve "Christrose" (på dansk: julerose og mønster nummer 41).
Firkanten er kommet til at se således ud:



Den er blevet til på følgende måde:

Materialer:
Blackhill Højlandsuld fra Garnudsalg i farverne "karry", "Flødeskum", "Rullesten" og "Mørk rullesten".
Hæklenål str. 3

Fremgangsmåde:
Hækl en julerose efter anvisningerne i bogen ("100 blomster i hækling & strik" mønster 41). Opskriften ligger også HER (dog på amerikansk, men der ligger også diagram).
Farve A er "Karry", B "Rullesten" og C "Flødeskum".

Derefter hækles firkanten på følgende måde med "Mørk Rullesten":
Hækl en km i de to lænker mellem bladene (se nedenstående billede).
Derefter 5 luftmasker. 
Igen hækles en km i de to masker mellem bladene efterfulgt af 5 lm.
Gentag dette hele vejen rundt og afslut med en km i den første km.



Vend arbejdet.

Hækl nu:
(3 lm, 5 stgm, 2 lm, 1 stgm) i første lm-bue. 6 stgm i næste lm-bue. (1 stgm, 2 lm, 5 stgm) i 3. lm-bue. (3 stgm, 2 lm, 4 stgm) i 4. lm-bue og afslut med (4 stgm, 2 lm, 2 stgm) i den sidste bue. Afslut med 1 km i 3. lm.

Resten af firkanten hækles som ved de andre Meadow-firkanter. Se mere her, hvor der fortsættes med "3. OMG".



2 kommentarer:

  1. God ide med andre blomster. Det bliver altså helt utroligt smukt, det tæppe!

    SvarSlet
  2. Sikke en god ide. Flot lavet.

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.