lørdag den 2. august 2014

Om ferie og kreakøb - del 2

I dag er det næsten to uger siden, at jeg kom hjem fra årets sommerferie, der også denne gang gik til nabolandet mod syd.

Som jeg skrev om i  går, gik turen i år til Heidelberg, Weimar, og turen endte i den gamle østtyske by, Magdeburg. Vi valgte også at køre tidligere end først planlagt til byen, og det sparede os for nogle problemer.
Det var det lige netop det ophold, som jeg havde glæder mig allermest til i ferien, idet vi havde booket et hotelværelse på hotellet "ARThotel Magdeburg" beliggende i "Die grüne Zitadelle", der er tegnet og designet af en af mine absolutte yndlingskunstnere, Friedensreich Hundertwasser. Lad mig bare sige så meget, at det levede fuldstændig op til min forventninger! Flot, imponerende, fede detaljer og total bunt!

Die grüne Zitadelle set fra Breiter Weg, Magdeburg
I komplekset ligger bla. hotel, 55 lejligheder, butikker, cafe, børnehave og også et lille "museum".
Vi havde booket et værelse med terrasse, og da de på hotellet ikke har morgenmadsbuffet, men i stedet serveres der et overdådigt morgenmadsbord på aftalt tidspunkt på værelset, ja, så var det den perfekte beslutning.
At vi fandt frem til netop dette hotel i netop denne bygning skyldtes vores besøg på Arken tidligere på året, hvor der var en udstilling om kunstneren, og der så jeg også modellen af "Die grüne Zitadelle". Det ville jeg rigtig gerne se i virkeligheden! Min mand søgte senere på hoteller i Magdeburg, og sørme om der ikke lå et i
selve komplekset.

Die grüne Zitadelle, Magdeburg
Die grune Zitadelle - set indenfra i en af de to "gårde"
Vi endte også med at ankomme den dag, hvor der i forbindelse med nedrivning og opførsel af nyt boligkompleks var fundet en amerikansk bombe fra Anden Verdenskrig lige i nærheden af hotellet, så med hjælp fra en sød betjent fik vi lov til at køre hen til hotellet, hvor vi tjekkede ind. Dog først efter at kvinden i receptionen endelig havde fundet vores reservation i systemet, og jeg med følelsen af en enorm skuffelse nåede at tænke, at nu måtte vi nok begive os ud på motorvejen igen samme dag, når vores reservation jo var forsvundet, men det var den heldigvis ikke. Sikken en lettelse!

Vi nåede at tjekke ind og forlade hotellet inden kl. 18, hvor alle i en radius på 500 meter fra bomben skulle forlade området, da den skulle destrueres. Efter kl. 21.40 kunne vi vende tilbage til hotellet.

Die grüne Zitadelle - selv hotelgangen var anderledes med bla.
 lyserødt lys og nogle steder kom der duft ud. Selvfølgelig
er der få lige linjer - ligesom Hundertwasser ville have det.
"Udsigten" fra vores terrasse. Børnehaven "FriedensReich" lå bag
gitteret.
Jeg måtte selvfølgelig købe to nøgler sokkegarn fra Opal med hjem, hvor farverne er hentet fra to af Hundertwassers malerier. Garnet lå på hylderne i det museum, der også var beliggende i "Die grüne Zitadelle" - og hvor vi også valgte at tage med på en guidet tur i hele komplekset.

Solen brændte ret kraftigt i de tre døgn, hvor vi var i byen, så aktivitetsniveauet lå på et minimum. Vi fik dog set nogle kirker, bla. gik vi op ad en gammel middelaldertrappe i et kirketårn for at kunne nyde udsigten ud over byen. Vi gik også ud til en park i udkanten af byen, men vi valgte at tage sporvognen tilbage igen, da vi ikke syntes, at der var noget interessant der. Havde vi haft børn, havde stedet været et mekka!

Det har været en rigtig skøn ferie, hvor vi har hygget og taget det roligt og bare "været til". Sommervejret har oveni vist sig fra sin allerbedste side!
Det kunne ikke blive meget bedre.

Okay, I får også det billede af mig, som min mand godt kan lide

1. Spændende billeder og fortælling.

I har godt nok fået oplevet en masse.

1. Det synes jeg også, at vi gjorde i denne ferie <3

2. Super dejlig og spændende tur I har haft.
    Ken godt forstå at F er vild med billedet af dig ^^

3. Årh hvor fedt! Totalt cool at i boede 'hos' Hundertwasser. Banditpigen (i 3. klasse) er lige ved at dø af misundelse. De har haft et laaaaaaaaaaaaangt tema i billedkunst om Hundertwasser og hun æder dine fotos og beskrivelse råt (nåja, jeg kigger da nysgerrigt med over skulderen på hende). Anede ikke dette hotel eksisterede og er bange for at Banditpigen nu vil plage om Magdeburg til vi en dag lander der. Tak ;-)

1. Hvor er det også fedt, at Banditpigen, der går i 3. klasse, kan blive betaget af en kunstners værker ;-) også selvom det kan give noget plageri ;-) Ham Hundertwasser kan åbenbart fascinere både børn og voksne.
      Sidste sommer var vi i Wien og se "Hundertwasser-Krawinahaus", som også er imponerende, men jeg må sige, at "Die grüne Zitadelle" var endnu mere imponerende - nok bla. pga. alt det lyserøde.

4. Fede billeder og ser ud til at være et toptalt fidt sted. Tænker vi måske skal den vej en dag:)

1. Rigtig mange tak for roserne om mine billeder.
      Det er et skønt sted, synes jeg.

5. Det er et lækkert hotel, jeg kan godt forstå at han er en af dine yndlingskunster.

Det er lidt skræmmende at man stadigvæk efter 70 år kan finde bomber o.l. fra anden verdenskrig.

1. Ja, det med bomben er faktisk lidt skræmmende!
      Man ved, at ca. 15% af de bomber, som amerikanerne smed under Anden Verdenskrig, ikke blev udløst. I avisen kunne vi læse, at i november blev der også fundet en af slagsen - også i Magdeburg, der blev sønderbombet under sidste krig.

6. Det ser fuldstændigt fantastisk ud! Det er virkelig sjovt (men meget passende!) at de sælger garn i museet. Det er bare nogle flotte farver du har valgt!

1. Det er nemlig meget passende, at de også solgte garn. Det burde flere museer gøre i ;-)

7. Hvor ser det dejligt ud! Og lækkert garn...på museum! Sikke en genial ide! Og et dejligt feriebillede af dig:-)

8. Hvor sejt at overnatte i en bygning designet af Hundertwasser :) Knap så hyggeligt med bomben. Jeg har også den ene af dine garnindkøb på lager - 3 ngl af den grønne/blå med sort, tror det blev indkøbt til en babybluse som ikke blev til noget alligevel, men garnet er dejligt at have ;)
    Jeg synes også det er et godt billlede af dig :)

1. Ej, hvor skægt, at du også har noget af garnet - ih, du må endelig vise frem, hvad du evt. vælger at bruge det til.

9. Den bygning er jo så fed! :D Er helt fascineret.

- Anne

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.