Viser opslag med etiketten ferie. Vis alle opslag
Viser opslag med etiketten ferie. Vis alle opslag

lørdag den 2. august 2014

Om ferie og kreakøb - del 2


I dag er det næsten to uger siden, at jeg kom hjem fra årets sommerferie, der også denne gang gik til nabolandet mod syd.

Som jeg skrev om i  går, gik turen i år til Heidelberg, Weimar, og turen endte i den gamle østtyske by, Magdeburg. Vi valgte også at køre tidligere end først planlagt til byen, og det sparede os for nogle problemer.
Det var det lige netop det ophold, som jeg havde glæder mig allermest til i ferien, idet vi havde booket et hotelværelse på hotellet "ARThotel Magdeburg" beliggende i "Die grüne Zitadelle", der er tegnet og designet af en af mine absolutte yndlingskunstnere, Friedensreich Hundertwasser. Lad mig bare sige så meget, at det levede fuldstændig op til min forventninger! Flot, imponerende, fede detaljer og total bunt!

Die grüne Zitadelle set fra Breiter Weg, Magdeburg
I komplekset ligger bla. hotel, 55 lejligheder, butikker, cafe, børnehave og også et lille "museum".
Vi havde booket et værelse med terrasse, og da de på hotellet ikke har morgenmadsbuffet, men i stedet serveres der et overdådigt morgenmadsbord på aftalt tidspunkt på værelset, ja, så var det den perfekte beslutning.
At vi fandt frem til netop dette hotel i netop denne bygning skyldtes vores besøg på Arken tidligere på året, hvor der var en udstilling om kunstneren, og der så jeg også modellen af "Die grüne Zitadelle". Det ville jeg rigtig gerne se i virkeligheden! Min mand søgte senere på hoteller i Magdeburg, og sørme om der ikke lå et i
selve komplekset.

Die grüne Zitadelle, Magdeburg
Die grune Zitadelle - set indenfra i en af de to "gårde"
Vi endte også med at ankomme den dag, hvor der i forbindelse med nedrivning og opførsel af nyt boligkompleks var fundet en amerikansk bombe fra Anden Verdenskrig lige i nærheden af hotellet, så med hjælp fra en sød betjent fik vi lov til at køre hen til hotellet, hvor vi tjekkede ind. Dog først efter at kvinden i receptionen endelig havde fundet vores reservation i systemet, og jeg med følelsen af en enorm skuffelse nåede at tænke, at nu måtte vi nok begive os ud på motorvejen igen samme dag, når vores reservation jo var forsvundet, men det var den heldigvis ikke. Sikken en lettelse!


Vi nåede at tjekke ind og forlade hotellet inden kl. 18, hvor alle i en radius på 500 meter fra bomben skulle forlade området, da den skulle destrueres. Efter kl. 21.40 kunne vi vende tilbage til hotellet.

Die grüne Zitadelle - selv hotelgangen var anderledes med bla.
 lyserødt lys og nogle steder kom der duft ud. Selvfølgelig
er der få lige linjer - ligesom Hundertwasser ville have det.
"Udsigten" fra vores terrasse. Børnehaven "FriedensReich" lå bag
gitteret.
Jeg måtte selvfølgelig købe to nøgler sokkegarn fra Opal med hjem, hvor farverne er hentet fra to af Hundertwassers malerier. Garnet lå på hylderne i det museum, der også var beliggende i "Die grüne Zitadelle" - og hvor vi også valgte at tage med på en guidet tur i hele komplekset.


Solen brændte ret kraftigt i de tre døgn, hvor vi var i byen, så aktivitetsniveauet lå på et minimum. Vi fik dog set nogle kirker, bla. gik vi op ad en gammel middelaldertrappe i et kirketårn for at kunne nyde udsigten ud over byen. Vi gik også ud til en park i udkanten af byen, men vi valgte at tage sporvognen tilbage igen, da vi ikke syntes, at der var noget interessant der. Havde vi haft børn, havde stedet været et mekka!

Det har været en rigtig skøn ferie, hvor vi har hygget og taget det roligt og bare "været til". Sommervejret har oveni vist sig fra sin allerbedste side! 
Det kunne ikke blive meget bedre. 

Okay, I får også det billede af mig, som min mand godt kan lide

fredag den 1. august 2014

Om årets sommerferie og kreakøb - del 1


I dag er det næsten to uger siden, at jeg kom hjem fra årets sommerferie, der også denne gang gik til nabolandet mod syd.
Vi havde to overnatninger i både Heidelberg og Goethes by, Weimar, og tog slutteligt efter nogle timers ophold i Quedlinburg til den gamle østtyske by, Magdeburg.
Vi har efterhånden besøgt rigtig mange tyske byer, for Tyskland er et absolut yndet rejsemål for os. Landet har ufatteligt meget at byde på - ikke kun hovedstaden Berlin, som sammen med Hamburg er blevet mål for mange danskere - men også de mindre byer synes vi er et besøg værd.
I år havde vi valgt tre steder, hvor vi ikke havde været før, og som vi havde en formodning om også kunne tilbyde noget kulturelt, hygge og ikke mindst tysk kultur.


Vores første stop var Heidelberg - på dagen for VM-finalen i fodbold. De af jer, der har læst med tidligere, ved, at min favorit fra start var Tyskland, så vi så frem til at skulle se finalen i Tyskland.
Vi havde tjekket forskellige public views ud, men da vejret var ret usikkert, og der med jævne mellemrum kom et skyl fra oven, valgte vi til sidst at se finalen på hotellet. Det endte også med at være ret hyggeligt i selskab med en kineser, en australier, to fra Polen, et par andre danskere, nogle som vi ikke kunne "lokalisere" deres sprog, og selvfølgelig nogle tyskere.
Det gav en hel speciel stemning  med så mange nationaliteter, der alle heppede på samme hold, nemlig Tyskland - det blev tydeligt, da Mario Götze endelig sparkede bolden i mål i overtid og derved sikrede tyskerne deres fjerde vm-titel. Nå ja, de sikrede også, at der gik 375 kr ind på min bankkonto, idet jeg havde oddset på dem som de endelige vindere af hele turneringen.


I Heidelberg holdt jeg mig i skindet og købte faktisk hverken garn eller bøger.
Vi var selvfølgelig oppe på borgen, som byen er mest kendt for, og efterfølgende tog vi turen mod Philosophenweg. For at komme frem til Philosophenweg, måtte vi gå op ad en stejl trappe, hvor bevoksningen var så tæt, at det grundet sommervarmen næsten var som at gå i en regnskov.
Der var rigtig mange trin, og hele tiden håbede vi på at være ved vores mål, hver gang vi gik rundt om et hjørne. Turen kunne mærkes i mine ben, der sitrede efter endelig at være nået op til Philosophenweg, men er man i Heidelberg, skal man ikke snyde sig selv for at komme til at se byen i "skyline" med slottet oppe på bjerget, byen beliggende nedenfor og med Neckar løbende i dalen. Det er et rigtigt smukt bjerglandskab! Jeg må blankt indrømme, at jeg i det øjeblik fik en ide om, at næste sommerferie gerne må gå til et sted med bjerge. ;-)

Heidelberg med slottet yderst til venstre
Vi kunne dog godt have undværet den efterfølgende nat at opleve at blive "flået" ud af sengen kl 3 om natten i Heidelberg af en brandalarm med dens roterende røde lys og en stemme, der på engelsk og tysk bad os om at forlade hotellet omgående. Under et minut senere stod jeg på hotelgangen i mit nattøj, med en cardigan på og mobil i hånden ventende på min mand, der ikke havde kunne finde et par bukser i mørket og blandt hotelgæster, hvor nogle panikkede mere end andre. "You need to take the staircases" blev gentaget flere gange. Vi kunne heller ikke andet, for de to elevatorer var i stykker, og da min mand endelig kom ud fra hotelværelset (i sådan en situation føles sekunder som minutter), skyndte vi os ned ad trapperne.
Alle gæster stod på gaden - min mand i bare tæer, han nåede ikke at få sko på - da brandbilerne kom for at konstatere, at der heldigvis ingen brand var, og efter en halv time lå vi igen i sengen.
Dog fandt jeg i ud af, hvordan jeg reagerer i sådan en situation - alt foregik mere eller mindre instinktivt.

Vi tog derefter til Goethe og Schillers by, Weimar.
Den berømte statue - der var bygget en scene op omkring den, da den var med i et skuespil
En af de store boghandlere i Tyskland er Thalia, som altid er en oplevelse værd, og sådan en var der også i Weimar. De har altid en del strikke- og hæklebøger på hylderne, og så er bøger billigere i Tyskland. Jovist, sproget i dem er tysk, men de fleste masketyper hedder næsten det samme som på dansk, så med lidt oversættelse af div forkortelser er det til at gå til.
Jeg bestod begrænsningens kunst og købte kun en bog med hjem, nemlig en med strikkede hjerter.Det blev "Stricken mit Herz" (foto først i indlægget), fordi jeg synes, at den har mange ideer til, hvordan man udfra en grundopskrift kan lave så mange forskellige udtryk.




Weimar er en hyggelig by, som er båret af at være den by, hvor Goethe boede og levede, og også er begravet. Hans hus står næsten som dengang, men vi valgte ikke at se det indenvendigt, ej heller at se hans grav. Vi var dog på "Alter Friedhof", hvor han ligger begravet, men indgangsprisen for at se graven var i den høje ende set i lyset af, hvad man reelt får for pengene.

Alter Friedhof Weimar
Til gengæld tog vi i "Weimar Haus", et museum, som er anderledes i forhold til andre, idet der er gjort brug af kulisser og filmtekniske virkemidler, der på en underholdende måde fortæller et stof, der ellers kan være tungt.. Man bliver taget på en rejse fra byens tilblivelse til Goethes død, og hele historien skal forestille at blive fortalt af Goethe. I små grupper bliver besøgende lukket ind i et rum, hvor der er kulisser, og der bliver af Goethe fortalt et "kapitel". Derefter åbner en ny dør, og man går videre.

Inden vi ankom til den sidste destination på vores ferie, Magdeburg, valgte vi at tage en afstikker til den gamle by, Quedlinburg - faktisk den by, hvor vi mødte flest danskere.
Quedlinburg, der består af utrolig mange smukke og rigtig gamle bindingsværkshuse, så der er forståeligt, at mange tager dertil. Når man går gennem byens gader, føler man sig taget flere hundrede år tilbage i tiden. Det er virkelig hyggeligt, og der emmer på en eller anden måde af ro.


Ældste bindingsværkshus i Quedlinburg
Garnbiks :-)
I ovenstående garnbiks faldt jeg for nedenstående sokkegarn i skønne farver. Det kunne jeg simpelthen ikke lade ligge, vel?
I en kurv var der desuden en masse strikkehæfter. Jeg fandt et, som jeg synes, indeholder nogle lidt anderledes forslag til, hvordan diverse effektgarner også kan bruges til beklædning.


Fra opskriftshæftet, hvis forside ses øverst i indlægget:



Vi nød en Eisschokolade og tog en tur rundt i byen, og selvom vi mistede stedsansen,endte vi på mærkværdig pludselig lige i nærheden af vores bil.
Beslutningen blev, at vi så ligeså godt kunne tage den korte tur til Magdeburg, selvom vi havde kalkuleret med at blive i Quedlinburg til aftenstid. Det skulle vise sig at være et smart træk!

Fortsættelse følger i morgen med del  2.

mandag den 10. februar 2014

Vinterferie = forkælelse


Min mand og jeg er så heldige, at vi begge har ferie i denne uge, så vi lagde mandagen ud med at køre begge biler til undervognsbehandlinger.

Det betød, at vi i alt i dag tilbagelagde ca. 9 km på gåben, men hvad betyder det, når vejret viste sig fra sin gode side. Det var så skønt at gå lidt over kl 9 i morges i solskinsvejr.

For at starte ugen ud med noget rart valgte vi at bruge et gavekort på brunch, så turen gik forbi midtbyen for at indtage en lækker brunch.
Sådan noget gør vi meget sjældent, faktisk kun når vi er på ferie, så da vi har endnu et gavekort liggende - dog til en middag -tager vi senere på ugen ud og spiser endnu en gang.



Da der var tilbud på garn hos Martha, var jeg lige et smut indenfor.... også selvom jeg forsøger at tage mere af mit lager, men altså...
10 nøgler hvidt bomuldsgarn for 100,-
6 nøgler strømpegarn for 100,-
...og så røg der også lige en rulle Zpagetti med i turkis. Jeg manglede noget til det brune og det neongule, som jeg har liggende på lageret. Jeg har nemlig en plan med det, og det kræver mere i af det ;-)

Sådanne tilbud kunne jeg modstå....



Resten af dagen er (selvfølgelig) blevet tilbragt på sofaen i selskab med strikketøjet og OL - ikke mindst en spændende curlingkamp mod Rusland!


fredag den 11. oktober 2013

God efterårsferie

Her er det blevet efterårsferie - eller det er det i hvert fald for hunden og mig. Først i morgen bliver det min mands tur.

Vi skal hygge i ferien og slappe af, så det bliver bare rigtigt skønt! Ydermere står den på et koncertbesøg, som jeg glæder mig rigtigt meget til. Mere om det senere i næste uge.


Gad vide, om mine læsere også har ferie og har planer for fridagene?





lørdag den 18. august 2012

Street Art i Leipzig

I sommerferien gik turen til to tyske byer, nemlig Leipzig og Hannover.

Leipzig er en af de gamle østtyske byer, hvilket også kan ses, idet man man nærmest ikke skal uden for centrum, før gadebilledet er præget af meget slidte og faldefærdige bygninger. 
Byen er dog i gang med en gennemgribende renovering, og der bliver opført rigtig meget nyt mange steder.

Gadebilledet er desuden præget af en del street art - noget flottere end andet - men der findes faktisk en del, som er ret flot udført.
Jeg kunne ikke lade være med at forevige noget af det :-)

Afskærmning til byggeplads

Endnu en afskærmning af en byggeplads

En af de rigtig flotte - set på en gåtur ud til en Ossiladen
Gad vide, om skiltet er symbolsk?

Væggen er fyldt med et kæmpe maleri i denne stil, og den tyske historie er tematikken. I øvrigt overnattede vi på hotellet, som denne mur er en del af.


lørdag den 21. juli 2012

Ferieindkøb

Efter en uges tid i Leipzig og Hannover kom der lidt nyt hjem til kreativ udfoldelse.

Nøj, der findes mange spændende strikke- og hæklebøger på tysk - og til en lidt anden pris end i Danmark, men jeg styrede min købetrang og fik således kun importeret tre styks.
Den med mønstrene er allerede taget i brug.



Samtidig faldt jeg også over noget lækkert sokkegarn:

Regia sokkegarn med Hand-Dry Effect
Schoeller und Stahl-sokkegarn, som jeg allerede har gang i.


Det sidste skal blive til et par sokker til mig selv. Jeg har valgt bare at lave dem helt enkle, for de hyppige farveskift giver nok effekt. Med noget hulmønster eller snoninger ville det bare ikke fungere.

mandag den 9. juli 2012

På en dag med regnvejr...

... er det godt lige at se, hvordan dagen i går var med det smukke vejr!


....og drømme sig væk på ferie...