onsdag den 11. juli 2018

Gratis hækleopskrift på boho-inspireret net



Det kan være lidt pudsigt, hvorfra man nogle gange henter sin inspiration til nye projekter.

For tiden bliver der hæklet oceaner af net i forskellige farver og også designs. Jeg har lavet et enkelt - eller det vil sige to - som jeg viser frem i et fremtidigt indlæg. Nok om det, det var inspirationen, vi kom fra.

Jeg har en veninde, som har hæklet en kartoffelvarmer til mig.
Den lå for ikke så længe siden på bordet, og mønstret gav mig lyst til at afprøve det som bund i et net/taske.



Det kunne godt lade sig gøre, da jeg lavede nogle ændringer, så der var færre huller, og lige så stille voksede et indkøbsnet frem mellem hænderne på mig.
Jeg lod nærmest processen styre retningen, og resultatet blev ret godt, synes jeg.
Jeg har pt en svaghed for boho-stilen med dens kvaster, så det kom der på ved hanken.
Alle materialer havde jeg liggende i forvejen, så det var helt sjovt bare at lede i kassen med perler og andet efter mulige ting til pyntet.

Min søster spurgte, om jeg ikke kunne notere ned, hvad jeg havde gjort, og det gjorde jeg så.

Som ved mine andre opskrifter gælder:

Alt indholdet på bloggen tilhører Zoomsnoren.
Billederne og opskrifterne må ikke deles andre steder uden min accept. Heller ikke i diverse Facebook-
grupper eller på Facebooksider og heller ikke oversat til andre sprog.
Link og spørg i stedet.
Produkter lavet efter mine opskrifter må gerne sælges, så længe der ikke er tale om masseproduktion.


Opskriften er gennemhæklet af en enkel, så finder du nogle fejl, er du velkommen til at kontakte mig.

Se andres udgaver af nettet lige HER.

HER er nettet lavet med en længere og bredere hank.



Detaljer:
Det hæklede net måler ca. 34 cm fra bund til kant - dvs. uden hanke.
Mine hanke er ret korte, idet jeg godt kan lide dem sådan, men ønsker du dem længere, laver du bare flere lm i 37. omgang, hvor jeg laver 70.

Materialer:
Garn, der svarer til 8/8 bomuldsgarn (ca. 85 meter pr. 50 gram). Der kan også hækles med dobbelt 8/4 bomuldsgarn.
3 nøgler af bundfarven
1 nøgle til kant og hanke samt pynt.
Hæklenål str. 4 mm
Maskemarkør eller mærketråd
synål - både med spids og uden. Den med spids er nyttig til at sy i filtkugler.
Til pynt:
Perler - jeg har brugt 2 brune, 2 i træ og 1 stor i træ. Dem i træ har jeg købt i Tiger.
Filtkugle - min er købt i Søstrene Grene
Lidt fiberfyld, hvis du vælger at hækle en kugle som en del af pyntet.
Hæklenål 2½ mm

Hæklefasthed:
15 stgm x 8 rækker = 10 x 10 cm
Hæklefastheden er ikke så vigtig ved et net.

Hækletermer:
lm = luftmaske
lm-bue = luftmaskebue
km = kædemaske
km-bm = kædemaske i bagerste maskeled
fm= fastmaske
stgm = stangmaske
sm = sammen
omg. = omgang

Konstruktionsdetaljer:
Tasken hækles fra bunden og op.
Ved blomsten i bunden af tasken og siderne hækles der i afsluttede omgange ved at slutte hver omgang med en km i omgangens første stgm. Der hækles på intet tidspunkt i denne km.
På første omgang hækles der i den allerførste lm, som laves. I den hækles de første 7 stgm. Luftmasken vil gerne blive lidt stor, men det afhjælpes ved at hive i den korte ende af garnet, hvorved ringen lukkes til.

Monteringstip:
Hvis du vælger at lave pynt til tasken og bruger 8/8 bomuldsgarn, kan det lette syarbejdet hvis du deler tråden, så du syr med 4 tråde og ikke 8.


Fremgangsmåde:
5 lm.
1. omg.: *Hækl 1 stgm i første lm (se under "Konstruktionsdetaljer"), 2 lm.* Gentag fra * til * i alt 7 gange. Afslut med en km i omgangens 4 lm. Du har nu 8 stgm (den første = 3 lm).
Se evt videoen her for hjælp til opstart af nettet:



2. omg.: 1 km i lm-buen, 3 lm, 1 stgm i samme bue, 2 lm, *2 stgm i næste bue, 2 lm*. Gentag fra * til * i alt 7 gange. Afslut med en km i omgangens 1. stgm.

3. omg.: 3 lm, 2 stgm i næste stgm. *2 lm, 2 stgm i næste stgm, 1 stgm i næste stgm*. Gentag fra * til * i alt 7 gange. Afslut med 2 lm og en km i omgangens 1 stgm.

4. omg.: 3 lm, 2 stgm i hver af de næste 2 stgm. *2 lm, 2 stgm i næste stgm, 1 stgm, 2 stgm i næste stgm.* Gentag fra * til * i alt 7 gange. Afslut med 2 lm og en km i omgangens 1. stgm.

Nu laves diamanterne/bladene smalle:
5. omg.: 3 lm, 1 stgm i de hver af de næste 2 stgm. *2 lm, spring en stgm over og hækl 2 stgm i lm-buen, 2 lm, spring en stgm over og hækl 1 stgm i hver af de 3 næste stgm*. Gentag fra * til * i alt 7 gange. Afslut med 2 lm og en km i omgangens første stgm.
Se evt nedenstående video for hjælp til 5. omg.


6. omg.: 3 lm, 1 stgm i samme stgm som km. *2 lm, spring en stgm over, 2 stgm i næste lm-bue, 1 stgm i hver af de 2 næste stgm, 2 stgm i næste lm-bue, 2 lm, spring 1 stgm over, 2 stgm i næste stgm*.Gentag fra * til * i alt 7 gange. Afslut med 2 lm og 1 km i omgangens første stgm.

7. omg.: 1 km i lm-buen, 3 lm, 1 stgm i lm-buen. *1 stgm i hver af de næste 6 stgm, 2 stgm i lm-buen, 2 lm, spring 2 stgm over, 2 stgm i næste lm-bue*. Gentag fra * til * i alt 7 gange. Derefter 6 stgm i hver af de næste 6 stgm, 2 stgm i næste lm-bue, 2 lm og afslut med en km i omgangens første stgm.

8. omg.: 3 lm, 1 stgm i samme maske som km, 1 stgm i hver af de næste 8 stgm. *2 lm, 10 stgm i de næste 10 stgm*. Gentag fra * til * i alt 7 gange. Afslut med 2 lm og en km i omgangens første stgm.

9. - 28. omg.: Som 8. omg.

29. omg.: Hækl en km-bm i alle masker - også luftmaskerne i lm-buerne.
Skift farve.

30. - 36. omg.: En km-bm i alle km.

37. omg.: 16 km-bm, 70 lm, spring 16 km over, 32 km-bm, 70 lm, spring 16 km over, 16 km-bm.

38. omg.: 16 km-bm, en km i hver af de næste 70 lm (hækl i en lille lænke bag v’et), 32 km-bm, en km i hver af de næste 70 lm (hækl i en lille lænke bag v’et), 16 km.

39. - 43. omg.: en km-bm i alle km.

Bryd garnet og hæft.

Lav evt. pynt på din taske.


Kvastpynt:
Lav en kvast som jeg har beskrevet her.
Sørg for, at snoren, som går gennem toppen af din kvast, er lang, så den kan bruges til at trække perler på.
Træk to træperler og en anden perle på snoren. Sno de to garnender om hinanden og kom snoren omkring den ene kant. Gør enden fast ved de tre perler ved at sy den gennem snoren. Sno evt. mere garn omkring stedet.

Kuglepynt:
Hækl med hæklenål 2½ og en tråd 8/4 bomuldsgarn en kugle på følgende måde:
1. omg.: 2 lm. Hækl 6 fm i den første lm (alternativt kan man her lave en magisk ring med 6 fm i).
2. omg.: 2 fm i alle fm = 12 fm.
3. omg: * en fm, to fm i næste fm* - gentag fra * til * i alt 6 gange = 18 fm.
4. - 6. omg.: en fm i alle fm = 18 fm
7. omg: *1 fm, 2 fm sm* - gentag fra * til * 6 gange = 12 fm
Kom lidt fyld i kuglen.
8. omg.: Hækl 2 fm sm i alt 6 gange = 6 fm.
Bryd garnet og kom evt. mere fyld i.
Sy kuglen sammen.
Sy med synålen med spids filtkuglen fast på den hæklede kugle.
Sy en perle fast i den modsatte ende af filtkuglen. Jeg valgte at trække garnet gennem perlen, sy ind i filtkuglen og sy ned gennem perlen igen, hvor jeg har bundet flere kællingeknuder og klippet garnet.
Fastgør tre tråde i den modsatte ende af dn hæklede kugle.
Flet de tre tråde.
Træk en stor træperle på den flettede snor.
Kom den flettede snor omkring hanken på tasken og træk den igen gennem træperlen. Sy den fast på den hæklede kugle.



2 kommentarer:

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.