søndag den 11. februar 2018

Fastelavnskostume anno 2018



Jeg kan ligeså godt indrømme det, jeg elsker at lave kostumer!
Forrige år var jeg strikketøj, sidste år Poppy fra Trolls, og i år blev det til en snegl.

På Pinterest kan man finde mange ideer, og i løbet af året pinner jeg altid ideer, detaljer osv, som jeg evt. kan blive inspireret af, når jeg når januar.
Jeg fandt således en måde at lave selve huset på - eller i hvert fald et materiale, som var en rulle gavepapir.

Således er sneglehuset blevet til ved at krølle og rulle gavepapiret. Jeg valgte så at fylde det med krøllet avispapir, efterhånden som jeg nåede længere og længere med på huset.


Jeg ville også have mit til at "ligge" på ryggen og ikke "stå" ud i rummet.

Sneglehuset blev limet sammen med en limpistol og stabiliseret med gaffatape indeni.
Huset limede og tapede jeg fast på et stykke pap, som jeg forinden havde lavet to huller i foroven til at isætte to stykker snørre. For at forstærke hullerne havde jeg sat gaffatape over pappet. De to stykker snørre blev trukket igennem, og jeg bandt knude omkring en halv spisepind, så de ikke smuttede ud. De to stykker spisepind blev også tapet godt fast. De to snørre brugte jeg til at montere hus og hale på ryggen af mig. Jeg bandt bare en sløjfe under huset, så jeg behøvede ikke at lave dem som ved en rygsæk. Snørrene er stykker af fleecegarnet, som jeg har snoet.
Som man kan se på billedet nedenfor, er selve sneglehalen også monteret på papstykket. Jeg satte igen gaffatape på og lavede huller hele vejen over, så jeg kunne sy halestykke fast.

Til sidst limede jeg mere gavepapir over papstykket, så hele huset havde samme overflade.



Halestykke og hue har jeg hæklet i noget tykt fleecegarn på nål 12.
Begge dele er hæklet uden opskrift og er således freestylet.

Ved halen startede jeg med to lm og 6 fm i 1. lm.
Derefter har jeg taget ud, efterhånden, som stykket blev længere. Det skulle være langt nok til at ramme gulvet og glide hen ad det og samtidig være bredt nok til papstykket.

Huen er også 2 lm, hvor jeg har hæklet 6 fm i 1. lm.
Jeg har derefter taget ud, som man gør, når man hækler en cirkel. Derefter stoppede jeg udtagningerne og hæklede rundt, til huen var lang nok til mit hoved.
Følehornene var noget af en udfordring og også det mest tidskrævende, fordi det var noget af en opgave at få dem til at stå op.
Jeg endte med at hækle dem meget stramt og noget kortere end først ønsket.
De små øjne er hæklet i almindeligt bomuldsgarn og med nål 3.
Følehornene er igen 2 lm og 6 fm i 1. lm. Derfter udtagning for at lave selve "kuglerne" på følehornet. Derefter tog jeg ind og hæklede til sidst selve "skaftet" af hornene meget stramt. Jeg kom også lidt polyesterfyld i dem, så de er helt faste.
De blev til sidst syet på huen, og de to øjendele blev syet sammen for at stabilisere dem endnu mere.



Jeg endte med at blive ret godt tilfreds med resultatet, og oveni var det hurtigt at tage på.
Fleecegarnet synes jeg gav sneglen en ret autentisk nupret overflade.
Eneste minus er, at det fylder en del at have liggende 😉
Kostumet kom to gange i brug i fredags på arbejdet.

💚Rigtig god fastelavnssøndag 💚


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.