tirsdag den 21. april 2015

Fotovejledning til sammenhækling af primulablomster

Jeg har fået endnu en henvendelse angående sammenhækling af blomsterne til primulatæppet.
En del har problemer med at forstå, hvordan det skal gøres, og jeg kan godt huske, at jeg selv brugte tid på at finde ud af, hvordan det skulle gøres.

Jeg har derfor lavet en lille fotovejledning.
Da der selvfølgelig er copyright på selve opskriften, er du nødt til at have opskriften ved siden af for at forstå billederne.

Den første blomst hækles som beskrevet i opskriften under "Hele blomster".

Billede 1

Blomst 1 skal nu hækles sammen med blomst 2.
Det er i sammenhæklingen, at blomst 2 får sine musetakker samtidig med, at den bliver sat sammen med blomst 1.

Billede 2

Nu er du klar til at hækle de to blomster sammen. Du følger opskriften under afsnittet "Sammenhekling" og hækler blomst 2 sammen med blomst 1 i spidsen af en af blomst 1's musetakker:

Billede 3

...og blomst 2 hækles sammen med endnu en musetak fra blomst 1:

Billede 4

Hækl musetakker som beskrevet i opskriften på resten af blomst 2.
Nu har du hæklet to blomster sammen.

Billede 5

Nu er du klar til at hækle blomst 3 sammen med blomst 1 og blomst 2.

Blomst 3 hækles sammen med en af musetakkerne i blomst 1 - læg mærke til, hvor du skal gøre det - se billede 6:

Billede 6
Billede 7

Nu er du klar til at hækle blomst 1 og blomst 3 sammen.
Du anvender samme sammenhæklingsteknik som du allerede har brugt.

Billede 8

Hækl nu musetakker rundt om resten af blomst 3.


Nu skulle dine tre blomster gerne se ud som på billede 10.

Billede 9

Det betyder, at hver blomst kommer til at blive sammenhæklet med 6 andre blomster, og med hver blomst har den to sammenhæklinger - to musetakker, der "mødes".

Jeg håber, at billedevejledningen kan være en hjælp til at knække "sammenhæklingskoden".


Hele opskriften findes på forlagets hjemmeside og i bogen "Håndarbejde i haven".

6 kommentarer:

  1. Jeg glæder mig til at se det færdige tæppe:-)
    Du havde knap 400 blomster sidste sommer - hvor stort skal det blive?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var knap så mange, så jeg er stadig omkring halvvejs.
      Det at lave ovenstående vejledning har dog gjort, at jeg kan mærke, at lysten til at hækle på det igen er blevet vækket en smule.
      I følge opskriften skal der hækles 525 blomster og et ukendt antal halve, men måske ender jeg med at nøjes med færre, for jeg synes allerede, at mit er ved at være stort.

      Slet
  2. 1000, 1000 tak for hjælpen 😊 Nu slipper familien for at få blomster på alt deres tøj, 550 stk der skal fordeles rundt på div tøjstykker er ret meget 😄 Men takke være dig er jeg nu godt på vej med et tulipantæppe. Endnu en gang mange tak 😊
    Nu vil jeg så lige gribe chancen og spørge dig om noget andet ☺Jeg har opskriften på nogle søde strikkede blomster, som jeg gerne vil bruge som knapper. Har du en god ide til, hvad jeg kan "stive" dem af med, så de kan bruges? En foreslog mig at strikke fiskesnøre ind i, men det lyder lidt underligt. Må indrømme jeg ikke har forsøgt 😕
    Rigtig god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme, Charlotte - godt, at billederne har givet dig en ide om, hvordan den drilske sammenhækling skal laves.

      Jeg forestiller mig, at du vil bruge de strikkede blomster som selve knap. Det med afstivning har jeg aldrig rigtig leget med, men jeg tænker også, at tråden skal være mere stiv. Ellers kunne du måske sy blomsterne på nogle små knapper, som så danner en "base".

      Slet
  3. Har lige købt bogen idag for at få opskriften på dansk. Vil også rigtig gerne støtte de kreative gutter!
    Alletiders billedserie om sammenhækling. Tak for det.
    Undrer mig over en ting i opskriften. Hvorfor skal arbejdet vendes til 3. omgang?
    Jeg har set på nettet, at flere laver en stor bunke med 2 omgange - lukker de så arbejdet der, og sjusser sig frem til begyndelsen på 3. omgang? Kunne man sikkert godt, men hvordan ser man så forskel på ret og vrang? Altså på hvordan man skal vende blomsterne, når man starter på 3. omgang/sammenhæklingen?
    Kan godt se, at denne tråd er omkring 1 år gammel, men håber du finder mine spørgsmål alligevel

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vender ikke ved 3. omgang, men først ved den 4. Det står der også i opskriften, at man skal (i hvert fald i min udgave af bogen, der er 1. oplag).
      Jeg tænker, at du er kommet til at læse under de halve blomster, for der skal man vende, når man begynder på 3. omgang - kunne det være det, du er kommet til?

      Jeg hæklede også en bunke af blomster med de 3 første omgange. Derefter hækler man dem sammen på den 4. omgang. Man hækler dem så sammen fra vrangsiden - ligesom i fotovejledningen.

      Jeg håber, at det giver mening - ellers skriver du bare igen <3

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.