søndag den 4. august 2013

Rawcake fra "River Cottage"

Da DR2 sendte programserien "River Cottage", havde de i en af udsendelserne et tema omkring rawfood.
De besøgte bla. en restaurant, som kun serverede rawfood, og deriblandt en chokoladekage.

Den chokoladekage har jeg ikke rigtig kunne glemme igen :-)
Hånden på hjertet, så bager jeg sjældent og endnu mere sjælden kager. Det er der to årsager til.
Jeg har ikke en særlig sød tand - nok fordi jeg ikke har fået slik, sodavand og andre søde sager som barn - så det siger mig ikke rigtigt noget. Jeg kan sagtens undvære desserten, for på det punkt er jeg ret kræsen.... Jeg kan godt spise is og chokoladekage samt frisk frugt - resten overlader jeg gerne til andre :-)
Den anden grund er, jeg ikke rigtig har haft den store succes med bagningen udover boller. Jeg har måttet lave en portion kanelsnegle om mere end en gang...

Derfor var det jo fristende at kaste sig over denne rawcake. Det er en chokoladeudgave og den skal ikke bages i ovnen - altså en win-win ;-D

Min søster hjalp mig med at lave den, og det var heldigt, for min blender kunne ikke klare at finhakke mandler og dadler til bunden, så hun hentede sin foodprocessor (nu ved jeg, hvad jeg skal ønske mig i fødselsdagsgave også).

Jeg fulgte opskriften, men brugte almindeligt sukker i stedet for "coconut blossom sugar eller agave nectar". Det fungerede fint.
Der skal også bruges avokado, og jeg brugte derfor en del energi på at på fat i nogle, der ville ende med at være fint modne til den dag, hvor jeg skulle bruge dem.

Jeg kan kun sige, at kagen smager fabelagtigt! Den er meget intens i smagen, så et lille stykke er nok til at mætte smagsløgene.
Det er i hvert fald ikke sidste gang, at jeg laver den kage - altså når en foodprocessor flytter ind på matriklen :-)

Laura Coxeter's Raw Chocolade Granache Tart

De fire avokadoer var alle modne, da de skulle bruges :-)

Jeg spiser ellers aldrig dadler, men sammen med mandlerne er det mums!

4 kommentarer:

  1. Manner, hvor ser den bare lækker ud! Det kunne godt være noget jeg skulle prøve af - må hellere kigge nærmere på raw food generelt, det skulle jo være så sundt ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også hørt, at rawfood skulle være sundt :-)
      I hvert fald er der elementer i det, som kan krydre den daglige madlavning.

      Jeg har i hvert fald fået lyst til at kigge mere på de rå kager - det kan være, at jeg har mere succes med dem :-)

      Slet
  2. Svar
    1. Det gør den nemlig! Fyldet har en rigtig lækker konsistens!

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.