mandag den 30. maj 2016

DIY: Firkløver-firkant til "The Meadow"-tæppet

Du finder de Meadow-firkanter, som jeg har tilføjet mit tæppe, via følgende links:


Julerose
Geranium
Primula
Stedmoderblomst
Firkløver

____________________________________________________________________________

Normalt plejer mandagen at byde på en opsamling af den forgangne uges clue i cal'en "The Meadow", men det bliver det ikke denne mandag, idet clue 9 byder på sammenhækling af firkanterne, og jeg ønsker et større tæppe, så der skal lige hækles flere firkanter, før den kan blive hæklet sammen.

Ugen er derfor gået med at finde på nye firkanter og ikke mindst at hækle dem.

Derfor byder mandagn på endnu en firkant, nemlig en med et firkløver.
Ideen udsprang af et forslag i den danske Facebookgruppe, "The Meadow CAL-dansk".

Jeg afprøvede i alt tre forskellige opskrifter på firkløvere, og først denne passede størrelsesmæssigt til firkanten.



Jeg har gjort følgende:

Materialer:
Blackhill Højlandsuld fra Garnudsalg i farverne "karry" og "Rullesten".
Hæklenål str. 3

Fremgangsmåde:
Hækl med "karry"et firkløver efter opskriften fra b.hooked crochet. I linket findes også link til en video-tutorial.

Derefter hækles firkanten på følgende måde med farven "Rullesten":
Hækl en km i fastmasken midt på et af bladene (se nedenstående billede).



Hækl derefter 6 fm og hækl en km i den midterste fm på det næste blad. Gentag dette ved alle fire blade og afslut med en km i omgangens første km.

Vend arbejdet.

Hækl nu:
(3 lm, 5 stgm, 2 lm, 2 stgm) i den første lm-bue. *I den næste hækles (6 stgm, 2 lm, 2 stgm)*. Gentag fra * til * yderligere 2 gange.

På næste omgang fasthækles firkløverets blade fast til firkanten på følgende måde:
3 lm, en stgm i både den midterste fm i det ene blad og i den næste stgm på firkanten (se nedenstående billede), 4 stgm, (2 stgm, 2 lm, 2 stgm) i lm-buen, *3 stgm, en stgm i både midterste fm i bladet og i den næste stgm på firkanten, 4 stgm, (2 stgm, 2 lm, 2 stgm) i den næste lm-bue)*, gentag fra * til * yderligere 2 gange, derefter 2 stgm, og afslut med en km i omgangens 3. lm.



De to sidste omgange på firkanten hækles som ved de andre fra Drops. Se mere HER, og følg fra "4. OMG".

6 kommentarer:

  1. Håber dine firkløver bringer dig en masse lykke.

    SvarSlet
  2. Du har altid noget spændende i gang, og jeg glæder mig til at se tæppet, når det bliver færdigt ;o) Tak for deltagelse i blogtræffet! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak, Elena - det er også hyggeligt at deltage i online-træffet!

      Slet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.