mandag den 10. december 2012

Kryddersalte

Hjemmelavede kryddersalte smager bare bedre!

Jeg har for ca. to år siden afprøvet at lave en hvidløgssalt, og uha den blev god! Opskriften kan jeg ikke mere finde, men jeg husker, at den sagde, at saltet skulle tørre i en tændt ovn på klem, hvilket resulterede i, at der i køkkenet i ca. en uge luftede som i et pizzaria.

I år har jeg selv fiflet mig frem til en opskift på hvidløgssaltet:

HVIDLØGSSALT:
5 hele solo hvidløg
400 g groft salt.

Blend det hele, og tør det i ovnen ved ca. 100 grader. Kig til det, og "knus"  evt. klumper af salt med hænderne. Tag det ud af ovnen, når det føles tørt, og hæld det på glas. 
Det kan godt få en smuk grøn farve, men mit får kun et lille grønligt skær. 


KRYDDERSALT:
2 små økocitroner
ca. 1 spsk. tørret rosmarin eller timian - jeg har brugt lidt af begge dele.
250 g. groft salt.

Riv skallen af de to citroner. Undlad at få noget af det hvide lige under skallen med. 

Kom citronskal, salt og krydderier i en blender. Blend det, og lad det tørre på bagpapir i en ovn ved 100 grader. 
Kom saltet på glas.


6 kommentarer:

  1. Kryddersalte smager så godt, og de er nemme og sjove at lave!
    En fin "indpakning" i et fint glas med mærkat osv. gør det til en fin værtindegave!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker også at gøre glasset fint. Mærkaterne var med i en tidligere udgave af "Hendes Verden", og af en eller anden grund havde jeg ikke smidt dem ud, så de var oplagte at sætte på glassene. Jeg brugte en limpistol for at få dem til at sidde fast.

      Jeg er dog ikke fan af at fjerne de gamle klistermærker fra glas... det kan godt være en udfordring!

      Slet
  2. jeg har haf lavet en med citronskal, citronmelisse og persille. Den er virkelig god!! Specielt til fisk!
    Det er så lækkert med hjemmelavede kryddersalte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja, det kan jeg da godt huske, at du bloggede om. Den variant må jeg også forsøge mig med!
      Det er nemlig lækkert med de hjemmelavede - bare det at dufte til det!

      Slet
  3. Der sker ikke noget ved st spise det selvom det er grønblåt ?? Det er mit nemlig

    SvarSlet
  4. Flere oplever, at det bliver grønt eller endda turkis. Det skulle være en kemisk reaktion, der er helt ufarlig.
    Prøv evt at google hvidløgssalt opskrift". Der ligger flere opskrifter på nettet, hvor flere nævner en farve ændring.

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.