fredag den 7. juli 2017

Den sidste ende på primulatæppet er hæftet...

..., og således er et projekt, der blev igangsat for lidt over 4 år siden, nået i mål!



Mit tæppe har været et evighedsprojekt, som jeg med jævne mellemrum har hæklet på.
I forrige uge tænkte jeg, at nu var det på tide at få det færdiggjort, og ret hurtigt kunne jeg se, at der ikke var så langt vej endnu.

Jeg manglede at hækle to rækker blomster på - det viste sig dog, at grundet den måde, hjørnerne skal laves, kunne jeg nøjes med en, og så var der kanten og de resterende halve blomster.


Jag valgte at hækle alle halve i ensfarvet grønt garn, da jeg ikke bryder mig om de halves udseende. Kanten har jeg lavet i samme farve. Min plan med den var at lave den bredere og anderledes end i opskriften, men da jeg havde hæklet den første omgang magen til opskriften, kunne jeg godt lide den i samspil med de halve, og derfor blev det ved det. Jeg måtte dog lave flere dobbelte stangmasker i hver maske, idet det med min hæklefasthed ville blive for stramt og derved bule.



Da der manglede kun ca. 30 cm kant, løb jeg tør for det mørkegrønne, så jeg måtte til min lokale garnbiks, Martha i Kolding, og købe noget mere. Jeg var en smule bekymret for, om jeg ville kunne få en indfarvning, som var tæt eller magen til den, som mit garn havde - det var immervæk et år siden, at jeg købte garnet til kanten. Heldet var med mig, for på hylden med Arwetta Classic, fandt jeg et enkelt nøgle med samme partinummer som det gamle - hvor heldig har man lov at være?

Mit tæppe i tal:
I alt har jeg lavet 20 x 29 hele blomster = 580 blomster
I alt 20 halve på den ene led og 15 på den anden = 70 halve blomster
Ender hæftet: 6 pr hele blomst og 2 pr halve samt 4 på kanten = 3.480 +140 + 4 = 3.624 ender
Garn anvendt = næsten 3 nøgler af hver farve (9 farver i alt) = 2.061 gram garn.
Færdige mål - ca: 140 x 175 cm



16 kommentarer:

  1. Flot tæppe. Dejligt du er blevet færdig.

    SvarSlet
  2. Hvor er det flot:-)
    Virkeligt godt stykke håndarbejde du fik fra hånden.
    God weekend til dig!

    SvarSlet
  3. Det er super flot! Fantastisk arbejde du har fået færdigt der. De halve blomster er rigtig fine i samme farve som kanten - jeg synes det giver et meget bedre, mere "færdigt" indtryk af tæppet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigtig mange tak <3
      Jeg er også rigtig glad for mit valg af kant og halve blomster. Jeg kunne ikke rigtig deale med dem i tre farver, fordi det for mig så forkert ud.
      Du skriver faktisk ret godt - at kanten kommer til at se mere færdig ud med halve blomster i samme farve som kanten.

      Slet
  4. Really amazing, my dear, it's a splash of color! I I love the way you used the semicircles to border the blanket It's a clever idea! Have a lovely weekend! xxx

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much! I'm really satisfied with the border.

      Slet
  5. Hvor er det vildt! :D En regnbue-drøm af rang.

    - A

    SvarSlet
  6. Sikke et stor projekt! Det må være skønt at være færdig!
    Og sikke da et forfærdelig antal ender! Jeg hader at hæfte ender :p

    SvarSlet
    Svar
    1. Rigig mange tak, Ann <3
      Jeg er heller ikke fan af endehæftning, men nogle gange kommer jeg alligevel ind i et flow, hvor det bare kører.

      Slet
  7. That is gorgeous, absolutely fabulous! I love your colours and also the special border you made, a truely unique edging. Discovered your blog on Annemaries Haakblog and become your new follower on Bloglovin. Have a great weekend, Sigrid

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you very much!
      And I'm following back on Bloglovin! You make lovely things!

      Slet
  8. Hi do you have a pattern for your amazing blanket

    SvarSlet

Det er altid hyggeligt med kommentarer fra mine læsere, så smid gerne en.